Saturday, March 6, 2010

3 persoalan penting???

Alhmdulillah selesai sudah exsplorasi duat..byk input2 n pengalaman yang ana dpt selama 2hari ana d'DF.So ana nk kongsi serba sedikit pengisian yang tak seberapa ni kot ingatan wat diri dan sahabat-sahabat yang ana sayang. Hari terakhir kami d'berikan makanan rohani yang sgt sedap..pengisian yg d'bwa oleh k.wardah amat terkesan.....tajuk nmpk cm berat: kepentigan tarbiah.Tapi k.wardah menekankn 3 persoalan ni yg amat penting wat seorang yang ingin mencari dirinya sendiri dan mencari matlamat hidup.Persoalan apa tu????



MIN AINA??

LIMAZA??

ILA AINA??

Jom kita lihat jawapn ni satu persatu dan tanya diri kita sendiri k...


1.MIN AINA??

"Wahai manusia! Jika kamu meragukan(hari) kebangkitan,maka seseungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar kami jelaskan kepada kamu; dan Kami tetapkan dalam rahim menurut kehendak Kami sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian(dgn beransur-ansur) kamu sampai kepada usia dewasa, dan diantara kamu ada yang diwafatkan dan ada pula di antara kamu yang dikembalikan sampai usia sangat tua,sehingga dia tidak mengetahui lagi sesuatu yang dia telah ketahuinya.Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air(hujan) di atasnya hiduplah bumi itu dan menjadi subur dan menumbuhkan berbagai jenis pasangan tertumbuhnya yang indah" (Surah Al-Hajj:5)

2. LIMAZA??

a.Mengabdikan diri padaNya.

"Tidak Aku(Allah) jadikan jin dan manusia melaikan untuk mengabdiakan diri kepadaKu" (Surah Az-Zarriyat:56)

b. Khalifah d'Dunia

"Dan(Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi". Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosakkan dan menumpahkan darah di sana , sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?" Dia berfirman,"Sungguh Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui." (Surah Al-Baqarah:30)

c. Amar ma'ruf Nahi Mungkar.

d. Mendapatkan keredhaan Allah.

"Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan diri utk mencari keredhaan Allah. Dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hambaNya" (Surah Al-Baqarah:207)

3. ILA AINA??

" Dan sesungguhnya kepada Tuhanmulah kesudahannya (sgl sesuatu), Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menagis, Dan sesungguhnya Dialah yang mematikan dan menghidupkan"(Surah An-Najm:42-44)

Kita mestilah mengetahui apa matlamat hidup kita di Dunia if kte tiada matlamat hidup kte hidup ibarat robot mereka tidak tahu apa-apa dan hanya untuk bekerja dan setelah penat kte recharge blk dan kembali bekerja dan ibarat kereta yang tiada arah tujuan.

" Dan Allah berfirman: " Kamu tinggal (di Bumi) hanya sebentar sahaja , jika kamu benar-benar mengetahui", Maka apakah kamu mengira bahwa Kami menciptakan kamu main-main(tanpa ada maksud) dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?" (Surah Al-Mu'minun;114-115)

*So kesimpulannya,mari kita renung-renungkan kembali ayat-ayat Quran d'atas supaya kita dpt sama2 muhasabah diri dan mengetahui apa tujuan kita diciptakan. Kita adalah sebaik-baik umat seperti yang disebut di dalam surah Ali Imran:10 " Kamu(Umat islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia,(Kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah.Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka.Di antara mereka ada yang beriman, namun kebanyakan mereka adalah orang-orang fasik" dan matlamat akhir kita mestilah yang membawa kita kepada kehidupan yang abadi yang bahagia...i'Allah.

Selamat bermujahadah.....^_^

2 comments:

  1. waa..tfah..cepat ye post psl ED...kte xsmpat pn lg nk post..huhu..pape pn bnyk input penting yg kte dpt..so,sama2 r kte sntiasa mngingati 3persoalan tu ye...semoga kte trs thabat di jalanNya..

    ReplyDelete
  2. yer...btul tue,i'Allah smoge kte trus tsabat d'JlnNya k

    ReplyDelete