Wednesday, June 30, 2010

Ukhuwwah Atas Dasar Iman

Nampak menarik dan berat mungkin tajuk post kali ini….tp ana tertarik sangat nak berkongsi tentang UKHUWWAH,mungkin disebabkan pengaruh novel SINERGI terlalu kuat pada ana.Wah…memang mantap dan hebat la novel SINERGI,memberi pengaruh dan impak yang sangat baik.Setelah selesai membaca novel tersebut,baru ana dapat rasakan dan simpulkan betapa indah dan manisnya nilai sebuah UKHUWWAH ini jika diletakkan atas dasar IMAN,untuk diungkapkan lebih-lebih lagi jika sebuah UKHUWWAH ini dihiasi dengan kasih sayang,kejujuran dan keikhlasan. Ana percaya tidak semua manusia menghargai sebuah ukhuwwah,kadang kala kerana ukhuwwah air mata mudah untuk menitis.Ukhuwwah itu begitu indah,ukhuwwah juga merupakan kekuatan iman dan tidak sempurna iman seseorang tanpa ukhuwwah. Apabila direnung dan muhasabah kembali, nilaian ukhuwwah ini sangat tinggi iaiya tidak dapat dibeli atau diwarisi, tapi ukhuwwah ini merupakan roh yang Allah hidupkan ke dalam hati-hati orang yang beriman tidak kira waktu yang dikehendakiNya supaya mereka bersatu.

“Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat” (Al-Hujurat 49:10)

Ukhuwwah yang berteraskan ayat ini “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara” adalah ukhuwwah yang mampu bermuamalah serta berhubung dan memesrakan diri dengan yang lain…Jadi berdasarkan ayat ini kita dapat lihat bahawa IMAN ini merupakan tunjang yang utama dalam pembentukan ikatan sebuah UKHUWWAH. Ini kerana, dengan berlandaskan IMAN kepada Allah,ia dapat memperkukuhkan lagi hubungan sesama manusia itu sendiri.

Islam juga mengajar kita bahawa setinggi-tinggi nilaian ukhuwwah pada seseorang itu adalah mengutamakan saudaranya melebihi keutamaannya sendiri (al-ithaar ‘ala al-nafs) manakala serendah-rendah nilaian ukhuwwah itu adalah pada salaamatus sadr iaitu berlapang dada.

++++++++++++++++++++++++++++++++

Novel ini sebenarnya yang banyak memberi ana ibrah tentang kepentingan UKHUWWAH ATAS DASAR IMAN.Sangat menarik dan mantap kisah mereka.Mari kita salami dan pahami kembali apa sebenarnya erti ukhuwwah ini.

+++++++++++++++++++++++++++++

Coretan ini ana tujukan khas buat sahabat-sahabat,kawan-kawan dan rakan-rakan yang ana amat-amat sayangi…..Jadikanlah UKHUWWAH INI ATAS DASAR IMAN agar kita dapat sama-sama mendapatkan REDHA ALLAH.insya’Allah..(^_^)SALAM UKHUWWAHFILLAH~

No comments:

Post a Comment