Friday, August 5, 2011

Madrasah Tarbiyah...medan perubahan

بسم الله الرحمن الرحيم



Ramadhan Kareem !! Alhamdulillah, Allah masih memberiku kesempatan untuk terus bernyawa menjadi hambaNya...sesungguhnya hidup ini seperti sebuah perjalanan, bila tiba di destinasinya kita pasti berhenti walaupun ada usaha untuk tegah dari berhenti..Syukur..syukur kepada Allah kerana masih memberi kita peluang menjejakkan kaki di Madrasah tarbiyah iaitu Ramadhan al-Mubarak walaupun ia hanya sebulan tapi ia diibaratkan sebagai terminal atau RnR buat kita dalam meneruskan perjalanan...hebat bukan kuasa Allah merancang perjalanan buat hambanya, Dia sangat sayangkan hambanya kerana masih memberi perluang buat hambanya untuk "Rehat dan Rawat", segala kecederaan di sepanjang perjalanan

Di dalam perjalanan kita, ana yakin..kita pasti akan menghadapi pelbagai halangan dan rintagan di sepanjang perjalanan.....ana dan anda semua pasti tidak pernah terlepas dari dosa kan? Ya, kita sebagai hambaNya sungguh banyak kesilapan dan dosa yang kita lakukan, semuanya hasil dari kelalaian kita selama ini...
Pernahkah kita terfikir, kenapa Allah masih memberi kita peluang untuk bertemu ramadhan walaupun kita selalu lalai dan sering berbuat dosa pada Allah?
Hakikatnya, itulah tanda Allah masih sayangkan kita, Dia masih mahu meberi peluang buat hambanya untuk terus mengejar syurgaNya dan mengapai redhaNya.
buktinya :
" Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan, dalam keadaan beriman dan penuh mengharap, maka akan diampunkan untuknya dosa-dosa yang telah lalu" ( Hadis sohih riwayat Bukhari da Muslim)

Justeru itu,jadikan Ramadhan sebagai terminal merawat luka-luka jahiliyah kita selama 11 bulan yang lalu kemudian menjadi seseorang yang lebih kuat dari sebelumnya..untuk 11bulan akan datang kita menjadi hambaNya yang berjaya.

Jom kita tunjukkan rasa syukur kita kerana terpilih memasuki bulan-bulan yang sangat mulia dengan menghargai pemberian ramadhan ini dengan bersungguh-sungguh melaksanakan amalan di dalamnya kerana mungkin ini adalah ramadhan yang terakhir buat kita.

Adakah kita teramat yakin yang kita masih berpeluang berjumpa ramadhan lagi akan datang?

Adakah kita mahu mensia-siakan ramadhan kita kali ini??

(Tepuk dada tanya iman kita k...)

Moga-moga , "Ramadan kali ini menjadi medan perubahan" buat kita da menjadi batu loncatan untuk untuk mengubah diri kita agar menjadi hambaNya yang lebih baik untuk 11bulan akan datang..tapi jangan jadikan ramadhan sahaja kita bersungguh-sunguh tapi insyaAllah cuba istiqamah untuk bulan-bulan seterusnya....




"Ramadhan Fursah Lit Taghyir"

Baiti Jannati, Teratak 3600..
070811-1145-

No comments:

Post a Comment