Saturday, December 4, 2010

tawakal-_-


“Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.” (Surah Ath Thalaq : 3).

“it’s ok, yang penting kita da usaha kan? sekarang ni berserah pada Allah(tawakal) k itulah yang terbaik”

Selalu kan kita dengar ayat ni...sebab apa kita perlu tawakal yer??perlu sangat ke tawakal ni??

Sebab,sebagai makhluk ciptaan Allah kita pasti tidak sunyi dengan masalah,yang membezakan kita hanya masalah yang kita hadapi dan orang lain hadapi.Complicated or not complicated…tapi semua tu masalah kn..tapi masalah tidak akan selasai jika kita hanya berdiam diri je,yang penting kita perlu usaha.Usaha dengan terbaik untuk selesaikan sesuatu masalah tu. Kejayaan atau kegagalan seseorang itu semua bergantung pada usaha yang kita da lakukan. Selepas dah berhempas pulas dengan berbagai cara untuk selesaikan, kemudian barulah berserah pada Allah…iaitu…..TAWAKAL~

Abu Ali Ad-Daqqaq berkata, tawakal itu ada tiga tingkatan. Tawakal itu sendiri, kata Abu Ali Ad-Daqqaq: “Berserah diri, kemudian pasrah. Orang bertawakal berasa tenang kerana ada janji daripada Allah, orang berserah diri cukup dengan pengetahuan mengenai Allah dan orang pasrah reda terhadap hikmah Allah. Tawakal adalah permulaan, berserah diri adalah pertengahan dan pasrah adalah penghabisan.”

Orang yang bertawakal ini untung tau sebenarnya,sebab orang-orang yang bertawakal ni keyakinan dia pada Allah sangat tinggi.Mereka sentiasa optimis dan tidak pernah resah bila ditimpa masalah,sebaliknya yakin yang setiap perkara dan masalah semua datang dari Allah dan pasti ada hikmah yang tersembunyi disebalik semua yang berlaku dan Allah lah pemberi segala-galanya. Allah lah yang memberi rezeki,,menentukan jodoh memberi kejayaan, memberi kepandaian, memberi kesenangan, memberi keselamatan dan semuanya datang daripada Allah. Kita hanya berusaha mencari dan mendapatkannya.

“Dan percayalah (tawakallah) dirimu kepada Allah, jika kamu betul-betul beriman.” (Surah al-Maidah : 23)


Allah juga sangat-sangat mencintai hamba-Nya yang bertawakal, bila Allah mencintai hamba-Nya pasti Allah akan sentiasa mempermudahkan dan memberikan rezeki yang tidak disangka-sangka buat hambaNya.Hebat kan?? Boleh la rujuk surah at-Talaq ayat 3 k.

Ibrahnya disini…….sebagai seorang hamba Allah,setelah usaha, kita perlu sangat untuk sentiasa berdoa yang terbaik dan berserah hanya pada Dia.Yakinlah Allah pasti akan berikan yang terbaik buat hambanya, terimalah apapun yang akan berlaku selepas ini, walaupun pahit pasti akan terselit kemanisan.

"Mungkin kita sukai sesuatu perkara itu, namun ia sebenarnya adalah keburukan utk kita dan mungkin kita benci akan sesuatu itu tetapi itulah yg terbaik utk kita. Sedangkan Allah Maha Mengetahui tetapi kita tidak" (al-Baqarah:216)


::post ni ditulis khas buat diri sendiri untuk bermuhasabah kembali selepas merasa tidak tenang setelah exam berakhir...so athifah,tawakal dan doa yang terbaik k!! yang penting kita dah usaha yang terbaik ..dan post ini juga ana tujukan khas wat seorang teman,maaf kerana saya tidak sempurna n maaf juga jika ada berbuat salah dan teruskan langkahmu untuk terus berada dekat dengan Allah…sentiasa mendoakan yang terbaik::

No comments:

Post a Comment